jaarstukken 2018 Drechterland

Bestuur en ondersteuning

Indicatoren

Doelstelling

Prestatie-indicator

Realisatie 2017

Begroting 2018

Realisatie 2018

Inwoners actief betrekken bij de vorming en de uitvoering van het beleid.

Gemiddelde waardering voor de communicatiemiddelen.

7

6,8*

2 jaarlijks gemonitord, volgende in 2019.

Een betrouwbare Basisregistra-tie personen (BRP).

Percentage van de kwaliteit van de gegevens in de BRP. Per gegevenssoort moet aan een percentage worden voldaan. In totaal is het gemiddelde 97,4% voor de wettelijke norm.

Voldaan aan wettelijke norm.

> 97,4%**

99,92%

Verbeteren van de dienstverle-ning.

De normeringen die zijn opgenomen in het Kwaliteitshandvest van de organisatie:

Beantwoordingssnelheid telefoon***

-

Binnen 30 sec

 69%

Digitale loket***

-

24 uur per dag toegankelijk

100%

E-mail***

-

Beant-woording binnen 5 dagen

Is niet gemonitord

Ontvangen brief***

-

Beant-woording binnen 5 werkdagen, binnen 6 weken of anders

geen percentage bsb Wordt wel op gestuurd

Wachttijd gemeentehuis***

-

Overdag max. 15 min., donderdag-avond max. 30 min

Is niet gemonitord

Gemiddeld cijfer klanttevredenheid afkomstig van de zuil.

8

8

Is niet gemeten

Percentage afdoening bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn.

95%

80%****

Percentage afdoening bezwaarschriften binnen de LEAN termijn (zes weken na ontvangst bezwaarschrift).

60%

70%

51%****

* Cijfer afkomstig uit de benchmark 'Waar staat je gemeente'. Uit nader onderzoek blijkt dat we omwille van de vergelijkbaarheid beter deze bron kunnen gebruiken om onze streefwaardes te bepalen, dan ons onderzoek 'Gemeentelijke communicatie', najaar 2016. De resultaten uit laatstgenoemd onderzoek krijgen een specifieker vervolg.
** Het betreft hier een gemiddelde van de totale gegevensset: Persoon en Overlijden: 99,7%; Adres: 99,7%; Relaties: 99,6%; Identificatienummers en nationaliteit: 99,5%; Overig algemeen: 99,5%; Administratief: 99,4%.
*** Deze cijfers zijn nog niet meetbaar. Onderzoek vindt plaats naar het inzichtelijk maken van deze cijfers.
**** Het percentage afgehandelde bezwaarschriften binnen zowel de wettelijke termijn als de LEAN-termijn is ten opzichte van vorig jaar gedaald. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan een toename van het aantal af te handelen bezwaarschriften (+33%), het moeten doen van nader (medisch) onderzoek, het herstellen van primaire besluiten en het feit dat, mede op verzoek van het college, meer bezwaarzaken aan het college worden voorgelegd en de daarmee gepaard gaande interne aanlever- en beslistermijnen. Voor dergelijke en/of anderszins vertragende omstandigheden is geen ruimte ingebouwd in de LEAN-procedure. De LEAN-termijn is een strakke termijn en wanneer in een bepaald geval sprake is van dergelijke omstandigheden, is het niet mogelijk om de zaak binnen die termijn af te handelen. Met andere woorden een vertraging van een tot enkele dagen door bijvoorbeeld het later ontvangen van stukken kan al leiden tot het niet behalen van de LEAN-termijn.
De daling van het percentage afgehandelde zaken binnen de wettelijke termijn heeft –juridisch gezien- geen gevolgen gehad.
***** Een deel van de bezwaarschriften en bijna alle klachten zijn informeel afgehandeld. Dit komt doordat er aandacht is voor de informele aanpak en snel contact wordt opgenomen met de betreffende burger.

Verplichte indicatoren

Naam indicator

Eenheid

Bron

Begroting 2018

Meest recent

Formatie

Fte per 1.000 inwoners

Eigen begroting

2018: 0,41

2018: 0,41

Bezetting

Fte per 1.000 inwoners

Eigen begroting

2018: 0,41

2018: 0,41

Apparaatskosten

Kosten per inwoner

Eigen begroting

2018: 14,05

2018: 11,65

Externe inhuur

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten extern

Eigen begroting

2018: 34%

2018: 84,4%

Overhead

% van totale lasten

Eigen begroting

2018: 8,5%

2018: 10,2%

* De gemeente Drechterland heeft lage personeelslasten, omdat het personeel is ondergebracht in de SED organisatie. Deze indicatoren zijn hierdoor niet te vergelijken met andere gemeenten.