Doelstelling | Prestatie-indicator | Realisatie 2017 | Begroting 2018 | Realisatie 2018 |
Inwoners actief betrekken bij de vorming en de uitvoering van het beleid. | Gemiddelde waardering voor de communicatiemiddelen. | 7 | 6,8* | 2 jaarlijks gemonitord, volgende in 2019. |
Een betrouwbare Basisregistra-tie personen (BRP). | Percentage van de kwaliteit van de gegevens in de BRP. Per gegevenssoort moet aan een percentage worden voldaan. In totaal is het gemiddelde 97,4% voor de wettelijke norm. | Voldaan aan wettelijke norm. | > 97,4%** | 99,92% |
Verbeteren van de dienstverle-ning. | De normeringen die zijn opgenomen in het Kwaliteitshandvest van de organisatie: | |||
Beantwoordingssnelheid telefoon*** | - | Binnen 30 sec | 69% | |
Digitale loket*** | - | 24 uur per dag toegankelijk | 100% | |
E-mail*** | - | Beant-woording binnen 5 dagen | Is niet gemonitord | |
Ontvangen brief*** | - | Beant-woording binnen 5 werkdagen, binnen 6 weken of anders | geen percentage bsb Wordt wel op gestuurd | |
Wachttijd gemeentehuis*** | - | Overdag max. 15 min., donderdag-avond max. 30 min | Is niet gemonitord | |
Gemiddeld cijfer klanttevredenheid afkomstig van de zuil. | 8 | 8 | Is niet gemeten | |
Percentage afdoening bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn. | 95% | 80%**** | ||
Percentage afdoening bezwaarschriften binnen de LEAN termijn (zes weken na ontvangst bezwaarschrift). | 60% | 70% | 51%**** |
* Cijfer afkomstig uit de benchmark 'Waar staat je gemeente'. Uit nader onderzoek blijkt dat we omwille van de vergelijkbaarheid beter deze bron kunnen gebruiken om onze streefwaardes te bepalen, dan ons onderzoek 'Gemeentelijke communicatie', najaar 2016. De resultaten uit laatstgenoemd onderzoek krijgen een specifieker vervolg.
** Het betreft hier een gemiddelde van de totale gegevensset: Persoon en Overlijden: 99,7%; Adres: 99,7%; Relaties: 99,6%; Identificatienummers en nationaliteit: 99,5%; Overig algemeen: 99,5%; Administratief: 99,4%.
*** Deze cijfers zijn nog niet meetbaar. Onderzoek vindt plaats naar het inzichtelijk maken van deze cijfers.
**** Het percentage afgehandelde bezwaarschriften binnen zowel de wettelijke termijn als de LEAN-termijn is ten opzichte van vorig jaar gedaald. Dit is voornamelijk toe te schrijven aan een toename van het aantal af te handelen bezwaarschriften (+33%), het moeten doen van nader (medisch) onderzoek, het herstellen van primaire besluiten en het feit dat, mede op verzoek van het college, meer bezwaarzaken aan het college worden voorgelegd en de daarmee gepaard gaande interne aanlever- en beslistermijnen. Voor dergelijke en/of anderszins vertragende omstandigheden is geen ruimte ingebouwd in de LEAN-procedure. De LEAN-termijn is een strakke termijn en wanneer in een bepaald geval sprake is van dergelijke omstandigheden, is het niet mogelijk om de zaak binnen die termijn af te handelen. Met andere woorden een vertraging van een tot enkele dagen door bijvoorbeeld het later ontvangen van stukken kan al leiden tot het niet behalen van de LEAN-termijn.
De daling van het percentage afgehandelde zaken binnen de wettelijke termijn heeft –juridisch gezien- geen gevolgen gehad.
***** Een deel van de bezwaarschriften en bijna alle klachten zijn informeel afgehandeld. Dit komt doordat er aandacht is voor de informele aanpak en snel contact wordt opgenomen met de betreffende burger.
Verplichte indicatoren
Naam indicator | Eenheid | Bron | Begroting 2018 | Meest recent |
Formatie | Fte per 1.000 inwoners | Eigen begroting | 2018: 0,41 | 2018: 0,41 |
Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | Eigen begroting | 2018: 0,41 | 2018: 0,41 |
Apparaatskosten | Kosten per inwoner | Eigen begroting | 2018: 14,05 | 2018: 11,65 |
Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten extern | Eigen begroting | 2018: 34% | 2018: 84,4% |
Overhead | % van totale lasten | Eigen begroting | 2018: 8,5% | 2018: 10,2% |
* De gemeente Drechterland heeft lage personeelslasten, omdat het personeel is ondergebracht in de SED organisatie. Deze indicatoren zijn hierdoor niet te vergelijken met andere gemeenten. |