jaarstukken 2018 Drechterland

Bestuur en ondersteuning

Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

Maatschappelijk effect: Een betrokken samenleving en een daadkrachtige overheid

Doelstelling

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we ervoor gedaan?

Inwoners actief betrekken bij de vorming en de uitvoering van het beleid volgens de Startnotitie Burgerparticipatie Drechterland 2015

Inwoners actief betrekken bij de vorming en de uitvoering van het beleid volgens de Startnotitie Burgerparticipatie Drechterland 2015.

Inwoners nemen zelf initiatief om aan de slag te gaan met onderwerpen uit hun eigen leefomgeving en samen met de gemeente na te denken over het vitaal en leefbaar houden van de kernen.

Onder andere via het project vitale dorpen zijn volop initiatieven in gang gezet. Daarnaast is bij het opstellen van het maatschappelijk akkoord een actieve inbreng van inwoners en maatschappelijk partners gevraagd op de onderwerpen die belangrijk zijn in deze bestuursperiode.

Een doelmatige en doeltreffende gemeentelijke overheid

Dienstverlening met als uitgangspunt dat lokaal geboden wordt wat lokaal kan en regionaal, wat regionaal moet.

Proactief informeren van inwoners en ondernemers.

Inwoners en ondernemers weten wat er speelt in hun woonwijk.

Via diverse kanalen is nieuws gedeeld over nieuw beleid, projecten en bewustwordingscampagnes.

Versterken van de kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol van de gemeenteraad

Een heldere verantwoordelijkheids-verdeling tussen raad en college

Maatschappelijk effect: Tevreden inwoners, bedrijven en instellingen

Doelstelling

Wat hebben we bereikt?

Wat hebben we ervoor gedaan?

Dienstverlening op maat leveren aan inwoners, bedrijven en instellingen

Continu meten van de klantwaardering en ook daadwerkelijk iets doen met de feedback, waarmee we blijven werken aan het optimaliseren van onze dienstverlening.

We meten de tevredenheid van onze inwoners 2 jaarlijks via het onderzoek van waarstaatjegemeente. Dit onderzoek vindt in 2019 weer plaats. In 2018 is de klantwaardering niet gemeten.  

We werken via training en opleiding aan onze dienstverlening. Feedback van klanten volgen we op en waar nodig passen we onze werkwijze aan.

Optimaliseren van de digitale dienstverlening.

Onderhoud website is geborgd. Waardedocumenten kunnen worden bezorgd.

Het webteam is geformeerd.

Het proces bezorgen waardedocumenten maakt onderdeel uit van de balieproducten.

Instandhouding van de leefbaarheid in de kernen

Burgers laten meebeslissen over de vitaliteit van hun dorpen.