jaarstukken 2018 Drechterland

Samenleving

Wat heeft het gekost?

Wat heeft het gekost?

Primitieve begroting 2018

Begroting 2018

Werkelijk
2018

Totaal lasten

17.470

17.920

19.100

Totaal baten

-3.271

-3.559

-3.555

Saldo van baten en lasten

14.198

14.361

15.545

Toevoeging aan de reserves

0

3

34

Onttrekking aan de reserves

-214

-430

-919

Resultaat

13.984

13.934

14.660

Toelichting op afwijkingen

Opsomming van de voornaamste verschillen (> € 20.000)

Bedrag

V/N

Lasten

Nieuwkomers
Op de begroting van 2018 staat nog een bedrag van ruim €125.000,- open. Dit komt mede doordat de gemeente Drechterland € 63.000,- aan niet-begrote middelen in het kader van RMBA-gelden (Regeling Maatschappelijke Begeleiding Asielzoekers) heeft ontvangen. Hierbij gaat het om middelen uit 2014, 2015 en 2016 die bedoeld waren voor de maatschappelijke begeleiding van te huisvesten vergunninghouders.
De overige € 62.000,- was begroot voor eventuele inburgeringskosten van personen die onder de oude inburgeringswet vallen. Hierbij is uitgegaan van 8 personen maal € 6.000,- per inburgeringstraject. Slechts één persoon kwam hiervoor in aanmerking. Tevens is het participatieverklaringstraject nog niet van start gegaan, waardoor dit geld nog niet is besteed.

217

V

Inkomensregelingen
BUIG: er is afgerond € 200.000 meer aan uitgaven geweest dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat door begrotingswijziging van afgerond
€ 200.000 (aframing) bij de najaarsnota 2018. Bijzondere bijstand: er is afgerond € 115.000,- meer uitgegeven dan begroot. De bijzondere bijstand is een open einde regeling.

De Wmo betreft een open einde regeling. Gedurende 2018 zijn de uitgaven voor de regionale sociale agenda, de mantelzorg en het collectief gehandicaptenvervoer aanmerkelijk lager dan begroot.

-261

N

Begeleide participatie
De middelen voor beschut werk en sociale werkvoorzieningen worden één op één overgedragen aan WerkSaam die voor de uitvoering zorg draagt. WerkSaam voert deze activiteiten uit binnen dit budget. Zodra de definitieve afrekening van WerkSaam bekend is, wordt deze in de administratie verwerkt en wordt het meegenomen in de 2e versie van de jaarrekening.

44

V

Maatwerkvoorziening (Wmo)
De Wmo betreft een zogenaamde open einde regeling. Dit houdt in dat de gemeente niet kan sturen op budgetten, maar dat de gevraagde zorg de hoogte van het benutten bepaalt. Hierdoor wijkt de werkelijkheid erg af van de begroting. Op de Wmo-voorzieningen ontstaat een nadeel.

-55

N

Maatwerkdienstverlening 18+
De Wmo betreft een zogenaamde open einde regeling. Dit houdt in dat de gemeente niet kan sturen op budgetten maar dat de gevraagde zorgde hoogte van het benutten bepaalt Hierdoor wijkt de werkelijkheid erg af van de begroting. Op de Wmo-voorzieningen ontstaat een voordeel. In februari 2018 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het uitvoeringsplan lokale schuldhulpverlening.De verwachting was dat snel gestart kon worden met medewerkers voor de uitvoering. Dit bleek lastiger dan verwacht. De preventiemedewerker is gestart in augustus 2018 en de schulddienstverlener is gestart in oktober 2018. Hierdoor zijn de personele lasten lager uitgevallen.Voor een systeem schuldhulpverlening is ook geld gereserveerd. Naar verwachting wordt het systeem in 2019 aangeschaft .

180

V

Maatwerkdienstverlening 18-
De decentralisatie jeugdzorg betreft een open einde regeling. Dit houdt in dat de gemeente niet kan sturen op de uitgaven maar dat de wettelijke taak de hoogte van het benutten van het budget bepaalt.

-1026

N

Geëscaleerde zorg 18+
Vanuit de centrumgemeente Hoorn is een bijdrage ontvangen uit de reserve beschermd wonen. Na aftrek van de kosten van de inloop GGZ resteert een positief saldo.

41

V

Geëscaleerde zorg 18-  
De decentralisatie jeugdzorg betreft een open einde regeling. Dit houdt in dat de gemeente niet kan sturen op de uitgaven, maar dat de wettelijke taak de hoogte van het benutten van het budget bepaalt.

178

V

Facilitair:
De huuropbrengsten van de Dahliastraat.

318

V

SED organisatie.

-972

N

Overige verschillen.

156

V

Baten

Samenkracht en burgerparticipatie.

108

V

Geëscaleerde zorg 18+
De Wmo betreft een zogenaamde open einde regeling, dit houdt in dat de gemeente niet kan sturen op budgetten, maar dat de gevraagde zorg de hoogte van het benutten ervan bepaalt Hierdoor wijkt de werkelijkheid af van de begroting. Op de Wmo-voorzieningen zorgt dit voor lagere eigen bijdragen.

-44

N

De huuropbrengsten sportaccommodaties zijn hoger, omdat de afdeling facilitair nog bezig is met het formaliseren van haar contracten in de begroting.

-62

N

Overige verschillen.

28

V

Interne doorbelastingen.

-34

N

Totaal verschil

-1.184

N

Reserves

Opsomming van de voornaamste verschillen (> € 20.000)

Bedrag

V/N

Kunst en Cultuur: De reserve Kunst en cultuur wordt conform de nota kunst en cultuur aangevuld met de middelen die overblijven tijdens het boekjaar.

-31

N

Vitale dorpen: De geplande projecten zijn nog niet allemaal gestart.

-42

N

Sociaal domein: De tekorten Sociaal domein worden ontrokken uit de reserve Sociaal domein. Zoals u kunt opmaken uit de verschillen analyse wordt dit verschil veroorzaakt door de openende regeling jeugd, de inhuur om de wachtlijsten te beperken en een teruggave van BUIG gelden tijdens de najaarsnota die te hoog was ingeschat.

544

V

Overige verschillen.

-13

N

Totaal verschil

458

V