Doelstelling | Wat hebben we bereikt? | Wat hebben we ervoor gedaan? |
Inwoners ervaren zo min mogelijk belemmeringen om deel te kunnen nemen aan onze samenleving |
Zoveel mogelijk inwoners nemen op eigen kracht deel aan de samenleving op sociaal en maatschappelijk terrein en kunnen zich er ontplooien. | Team Inzet In 2018 is veel geïnvesteerd in het verder ontwikkelen van de expertise van team Inzet, de samenwerking met ketenpartners en de integrale benadering van hulpvragen door de verschillende afdelingen van de gemeente. Door korte lijnen in het lokale veld en door een vroegtijdige signalering is veel aandacht besteed aan het ontwikkelen en uitvoeren van preventieve activiteiten. Mede hierdoor is de ondersteuning aan inwoners verbeterd en zijn escalaties voorkomen. | Team Inzet De instroom van nieuwe zaken is in 2018 gelijk gebleven ten opzichte van 2017. De uitstroom echter is lager. Dit komt onder andere doordat er zeer complexe zaken werden aangemeld en een doorstroom naar specialistische zorg niet eenvoudig is. Binnen de zaken zien we een hoge score op de problematieken financiën, psychische problematiek en opvoeding. Dit gaat vaak gecombineerd met het ontbreken van een sociaal netwerk en dagbesteding. Veel (jeugdzorg)aanbieders hebben lange wachtlijsten of hebben een aanbod dat slechts gedeeltelijk de hulpvraag ondervangt. Deze zaken vragen een aanpak die intensiever is dan voorheen en hebben een langere doorlooptijd. Dit heeft effect op de individuele caseload van medewerkers. |
Adviesraad Samenleving De gemeente heeft de adviesraad ondersteund en gefaciliteerd. De adviesraad heeft door haar actieve houding diverse adviezen afgegeven op de door de gemeente opgestelde beleidsadviezen. Daarnaast hebben zij ongevraagd advies gegeven over maatschappelijke vraagstukken. | Adviesraad Samenleving De adviesraad bestaat uit 5 leden en 1 voorzitter. De adviesraad heeft 4 keer vergaderd in 2018. Ze heeft advies afgegeven over onder andere het uitvoeringsplan schuldhulpverlening, cliëntervaringsonderzoek, plan van aanpak dementievriendelijk Drechterland en de Klijnsma-gelden. |
Waardering mantelzorgers Het afgelopen jaar is weer een mantelzorgmiddag georganiseerd om waardering aan onze mantelzorgers te laten blijken. Er was gekozen voor lunch bij het Bantam, waar onder het genot van lekker eten met elkaar werd gepraat (lotgenotencontact). Hierbij waren 100 mantelzorgers aanwezig. Alle geregistreerde mantelzorgers ontvingen ook een geldelijke waardering in de vorm van een VVV-bon van € 50,-. | Waardering mantelzorgers Tijdens de mantelzorg verwenmiddag waren 100 mantelzorgers aanwezig. Er zijn 191 VVV-bonnen verstrekt. |
Maatwerkvoorzieningen Wmo Zelfredzaamheid van onze inwoners stond ook in 2018 centraal. Als het nodig is, zetten we Wmo-voorzieningen in om inwoners te ondersteunen. Dit is altijd individueel maatwerk, ongeacht of het om vervoer, dagbesteding of woningaanpassing gaat. | Maatwerkvoorzieningen Wmo In het kader van de Wmo zijn in Drechterland 512 meldingen gedaan, waarvan 367 aanvragen. |
Inkoop Wmo In het najaar van 2018 is er een kick-off bijeenkomst geweest voor alle medewerkers waarin ze zijn meegenomen in de stand van zaken van de inkoop. | Inkoop Wmo In 2018 heeft er een regionaal een aanbestedingstraject plaatsgevonden. De implementatie daarvan vindt plaats in 2019. |
Huisvesting vergunning- houders De gemeente Drechterland startte het jaar met een achterstand in het huisvesten van vergunninghouders. Vanwege een kleine sociale woningvoorraad is het huisvesten van vergunninghouders een lastige opgave. Samen met woningcorporatie De Woonschakel en Het Grootslag is de achterstand uit 2017 ingelopen. | Huisvesting vergunning- houders In 2018 zijn 45 vergunninghouders in de gemeente gehuisvest. |
Maatschappelijke begeleiding vergunninghouders Om de gehuisveste vergunninghouders te ondersteunen bij het deelnemen aan de samenleving zijn maatwerktrajecten aangeboden. Deze begeleidingstrajecten werden tot eind 2018 geboden door vrijwilligers van de Werkgroep Vluchtelingen Drechterland (hierna: de Werkgroep). Eind 2018 is de Werkgroep in goed overleg opgeheven in verband met een toenemend tekort aan vrijwilligers. De pilot, waarin een deel van de taken van de Werkgroep zou worden overgenomen door de gemeente, is daarom niet nodig geweest. In november 2018 is de gemeente een overeenkomst aangegaan met Vluchtelingenwerk Nederland om de vergunninghouders maatschappelijk te begeleiden. | Maatschappelijke begeleiding vergunninghouders Aan 45 personen is een traject maatschappelijke begeleiding aangeboden. Hierbij gaat het zowel om individuele trajecten als trajecten in gezinsverband. |
Participatieverklaring Alle inburgeringsplichtigen moeten sinds 1 oktober 2017 een participatieverklaringstraject volgen. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering hiervan.
Samen met de Westfriese gemeenten worden de trajecten ingekocht bij Fiolet taaltraining. De uitvoering hiervan heeft vertraging opgelopen in verband met de overeenkomst op het gebied van het verwerken van persoonsgegevens. Inmiddels is de overeenkomst getekend en wordt ingeschat dat de trajecten in het tweede kwartaal van 2019 starten. | Participatieverklaring In 2018 waren er 17 inburgeringsplichtigen in gemeente Drechterland die een participatieverklaringstraject moesten volgen. Deze personen worden in 2019 uitgenodigd voor het traject. |
Fysieke toegankelijkheid Richtlijnen fysieke toegankelijkheid We hebben in 2018 een richtlijn fysieke toegankelijkheid gebouwen en een richtlijn fysieke toegankelijkheid openbare ruimte ontwikkeld. Deze richtlijnen zullen nog worden vastgesteld. Deze richtlijnen worden daarna gehanteerd als een gedeelte van de openbare ruimte of een gebouw wordt aangepast/verbouwd. Werkgroep toegankelijkheid Daarnaast hebben we een werkgroep toegankelijkheid aangesteld die gevraagd en ongevraagd advies geeft op het gebied van fysieke toegankelijkheid. Deze werkgroep is onderdeel van de adviesraad Sociaal Domein Drechterland. | Fysieke toegankelijkheid Werkgroep toegankelijkheid De Werkgroep is 5 keer bijeengekomen. De leden hebben scholing ontvangen en advies gegeven over de richtlijnen die zijn ontwikkeld . |
Inwoners ervaren de eigen lichamelijke en geestelijke gezondheid als goed. | Nota lokaal sportbeleid Drechterland in Beweging De jeugd is geactiveerd om te gaan sporten en bewegen. In het bewegingsonderwijs zijn vakleerkrachten ingezet in 1 van de 2 gymlessen van de groepen 3 en 4. Tevens zijn er MRT (Motorische Remedial Teaching)-trajecten in groep 2 van 3 basisscholen om de motorische vaardigheden te verbeteren. JeugdSportPas Door de JeugdSportPas zijn kinderen (groep 5 t/m 8 van het basisonderwijs) gestimuleerd om kennis te maken met het sportaanbod in de gemeente. De kinderen krijgen zo een beter beeld van verschillende sporten en kunnen hierdoor een sport kiezen die bij hun past. Aangepast sporten Er is deelgenomen aan het Samenwerkingsverband aangepast sporten. Door dit samenwerkingsverband zijn inwoners met een beperking ondersteund om de sport- of beweegactiviteit te vinden die ze graag willen beoefenen. | Nota lokaal sportbeleid Drechterland in beweging Op alle scholen in Drechterland zijn één van de 2 gymlessen verzorgd door een bewegingsconsulent. De bewegingsconsulenten zorgen ervoor dat alle leerlingen plezier in bewegen krijgen door in te spelen op verschillende beweegniveaus. Het doel is om kinderen vaardig te maken, zowel motorisch als ook sociaal emotioneel. Denk aan leren omgaan met winst en verlies, op je beurt leren wachten, spelleider of scheidsrechter durven zijn, werken aan zelfvertrouwen. Afgelopen jaar zijn er sportclinics op scholen gegeven ter voorbereiding op de naschoolse JeugdSportPas-lessen. Er is zowel in het voor- als najaar een gevarieerd aanbod JeugdSportPas geweest voor de groepen 3 t/m 8 (i.p.v. 5 t/m 8). Dit heeft er toe geleid dat er 80 kinderen hebben deelgenomen aan de JeugdSportPas. Op het platform Uniek Sporten kan de doelgroep zelf het sportaanbod vinden. In 2018 hebben 2.734 unieke bezoekers Uniek Sporten, regio Westfriesland, bezocht. Tevens is er gestart met het project 'my personal coach'. Hierin begeleiden studenten mensen met een beperking naar een geschikte sport. Hiermee worden de drempels voor deelname geminimaliseerd. |
Project 'In control of Alcohol & Drugs' Er is een convenant ketenaanpak alcohol en drugs ondertekend. Met het project ‘In control of Alcohol & Drugs’ is de regionale samenhang en samenwerking op het gebied van alcohol en drugspreventie geborgd. Lokaal hebben we een uitvoeringsplan alcohol en drugs vastgesteld in 2016. Hier is in 2018 uitvoering aan gegeven | Project 'In control of Alcohol & Drugs' Het convenant ketenaanpak alcohol en drugs is door 23 partners ondertekend. In het Westfriesgasthuis zijn 28 jongeren opgenomen met een alcoholvergiftiging. Het aantal opnames lijkt de afgelopen jaren iets af te nemen. De gemiddelde leeftijd van de jongeren die is opgenomen, was 16 jaar. Deze leeftijd lijkt iets te stijgen. |
Vergroting draagkracht en verlichten draaglast van mantelzorgers Ondersteuning mantelzorgers Consulenten van de gemeente spelen in de ondersteuning en waardering een belangrijke rol. Daarom is het van groot belang om mantelzorgers te betrekken in het keukentafelgesprek. Dit vergt een andere manier van werken. Het streven is de mantelzorgondersteuning te integreren in de huidige werkwijze en het huidige denken. Dit proces is nog volop gaande. Pilot Tijd voor Respijt Het respijtproject is geëvalueerd en afgerond. Er is informatie opgehaald over respijt, dit is vervolgens in kaart gebracht en op basis hiervan zijn vervolgafspraken gemaakt. In navolging van dit project is er een kwalitatief onderzoek onder mantelzorgers gestart welke in 2019 wordt afgerond. Kennisplatform West-Friesland In 2018 kreeg het nieuwe ambitieplan handen en voeten: prioriteiten werden gekozen en er werd gesproken over een nieuwe structuur en werkwijzen van het KPMZ. Ten behoeve van deze veranderde structuur en manier van werken wordt ook de website en de communicatie aangepast. De website wordt ingedeeld naar mantelzorgers, mantelzorg en werk, jonge mantelzorgers en voor professionals een aparte afdeling. | Vergroting draagkracht en verlichten draaglast van mantelzorgers Ondersteuning mantelzorgers In onze gemeente zijn 191 mantelzorgers geregistreerd. Zij verlenen allen ten minste 8 uur per week mantelzorg. Pilot Tijd voor Respijt Er heeft een evaluatie voor het project Tijd voor Respijt plaats gevonden. Hieruit zijn onder andere uit voortgekomen een folder met alle 'Respijt mogelijkheden’ bedoeld voor mantelzorgers in gemeente Drechterland. Er zijn 300 stuks gedrukt en verspreid en is digitaal beschikbaar. Er heeft een training voor beroepskrachten convenantpartners plaatsvonden. Ook is er een sociale kaart gemaakt van alle respijtvoorzieningen. Deze is verbonden met de site www.ikzorgnu.nl. Kennisplatform West-Friesland De programmagroep kwam in 2018 3 keer bijeen. En de veranderingen worden als zeer positief ervaren. Er wordt veel meer kennis en informatie gedeeld onder professionals op deze wijze. Het uiteindelijke doel van het kennisplatform en hiermee een goede doorontwikkeling. |
Maatschappelijke opvang en beschermd wonen De toekomstvisie Beschermd Wonen (BW) en Maatschappelijke Opvang (MO) is in 2017 vastgesteld. De toekomstvisie is een brede en integrale uitwerking voor (de doelgroepen die gebruik maken van) MO en BW. Met deze visie geven we aan hoe kwetsbare inwoners worden bijgestaan in het herstellen en versterken van de eigen regie en bij participatie aan de samenleving. In 2018 is een deel van de visie uitgevoerd. | Maatschappelijke opvang en beschermd wonen In 2018 is een quickscan naar de BCTen een quickscan naar de aard en omvang van de MO en BW voorzieningen uitgevoerd. In 2018 werden 212 cliënten toegelaten tot de maatschappelijke opvang in Westfriesland. In 2018 hebben 54 unieke personen in West-Friesland een beschikking voor Beschermd Wonen in natura ontvangen. Verder is gestart met de pilot uitstroom waarin we zorgen dat mensen vanuit een 24-uurssetting kunnen uitstromen naar een reguliere woning. In 2018 waren dit 11 personen in heel West-Friesland. |
Jonge inwoners kunnen zich naar hun mogelijkheden ontplooien |
Kinderen, jongeren en hun ouders worden optimaal ondersteund bij het opgroeien en opvoeden. | Inkoop Jeugdhulp Zowel regionaal als bovenregionaal zijn gemeenten in gesprek gegaan met kleine en grote zorgaanbieders om na te gaan hoe we gezamenlijk de jeugdhulp kunnen verbeteren. We zetten in op een meer preventieve aanpak, meer resultaat, minder administratieve lasten, voldoende sturing om binnen het gemeentelijk budget te kunnen blijven. Dit veelomvattende proces leidde tot (boven)regionale samenwerking bij de aanbesteding van de crisisdienst en Jeugdzorg Plus en de regionale aanbesteding Jeugdhulp op resultaatgerichte financiering, waarbij de zorgaanbieders regelmatig mee dachten in zogenaamde marktverkenningen. | Inkoop Jeugdhulp Zowel bovenregionaal als regionaal hebben we de aanbesteding afgerond binnen de gestelde kaders. De bovenregionale crisisdienst Jeugd zoekt na een melding contact met het Stadsteam om na te gaan of het gezin al hulp ontvangt en hoe en door wie de crisis goed kan worden begeleid. De nieuwe aanbieder Jeugdzorg Plus gaat nauw samenwerken met het Stadsteam, het onderwijs en het gezin waar het kind vandaan komt om de terugkeer in de normale situatie te bevorderen op een veilige manier. Regionaal is de aanbesteding afgerond. Er wordt geoefend met resultaatgericht financieren en hoofd- en onderaannemerschap. De aanpak in de regio wordt uniform: een wens van de zorgaanbieders. |
Integrale crisisdienst De Westfriese gemeenten werken bovenregionaal samen met de regio’s Kop van Noord-Holland en Alkmaar. Deze samenwerking is gericht op de bovenregionale specialistische jeugdhulp. Deze bovenregionale samenwerking heeft ertoe geleid dat sinds 1 juli 2018 een integrale crisisdienst voor 0 tot 18 jarigen is gerealiseerd. | Integrale crisisdienst De crisisdienst is 24/7 beschikbaar voor kinderen en jeugdigen met een psychische, sociale of verstandelijke kwetsbaarheid in crisis en waarbij directe deskundige hulp of zorg geboden moet worden. |
Huiselijk geweld en kindermishandeling In 2018 is Veilig Thuis is onder verscherpt toezicht gezet. Door het verscherpte toezicht van april 2018 tot 15 januari 2019 zijn er veranderingen in gang gezet. Deze veranderingen hebben een positieve bijdrage geleverd aan de organisatie. Het college heeft de Bovenregionale Stuurgroep Specialistische Jeugdhulp gemandateerd om namens de 18 gemeenten met de GGD afspraken te maken over het aanleveren van monitorgegevens. Daarnaast ziet deze stuurgroep toe op de begroting van Veilig Thuis. | Huiselijk geweld en kindermishandeling Aantal afgesloten casussen (individuele gezin of cliënt) 104 en 123 meldingen (er kunnen van verschillende instanties meldingen gedaan zijn over 1 gezin) per jaar. Aantal meldingen kindermishandeling 72, aantal meldingen huiselijk geweld 64 en overig (ouderenmishandeling, eergerelateerd geweld etc.) 16. Meldingen afkomstig van politie 73,2%, niet beroepsmatig 15,4%, gezondheidszorg 4,9%, jeugdzorg 4,1% en overig beroepsmatig 2,4%. Vervolg van de melding overgedragen aan derden 74,8%, onderzoek door veilig thuis 24,4%, geen vervolg door Veilig Thuis1,6%. Aantal afgesloten onderzoeken 19. Uitkomst onderzoek huiselijk geweld. Wel bevestigd dat er sprake is van huiselijk geweld 82,6%, niet bevestigd dat er sprake is van huiselijk geweld 17,4%. Uitkomst onderzoek kindermishandeling. Wel bevestigd dat er sprake is van kindermishandeling 65,6%, niet bevestigd dat er sprake is van kindermishandeling 34,4%. Vervolg na onderzoek, 26% overdracht naar lokaal veld, 16% overdracht naar zorg, 26% naar cliëntsysteem, 16 % hulp al aanwezig, 16% kinderbescherming, 16% anders. |
| MDA++ (Multidisciplinaire aanpak kindermishandeling en huiselijk geweld) In 2018 stond het project € 80.000 voor West-Friesland ter beschikking. Hiervan is ca. € 43.300 uitgegeven, vooral aan opleidingen en projectleiding. Er is aan de subsidieverstrekker (gemeente Alkmaar) gevraagd om € 21.600 mee te kunnen nemen naar 2019. In 2019 is € 175.000 ter beschikking gesteld. |
Zoveel mogelijk jongeren verlaten het onderwijs met een diploma dat aansluit bij hun vermogen. | Passend Onderwijs Er is in 2018 gewerkt aan een gezamenlijke ontwikkelagenda. De Ontwikkelagenda Onderwijs en Jeugdhulp West-Friesland 2018-2019 bevat een uitwerking van de doelstellingen die zijn beschreven in de ondersteuningsplannen 2018 -2022 en de diverse gemeentelijke jeugdplannen. De gezamenlijke ontwikkelagenda heeft een directe relatie met de thema's die in de Regionale Educatieve Agenda (REA) worden besproken. | Passend Onderwijs Van de speciale basisschool 't Palet zijn 14 leerlingen niet uitgestroomd naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO), maar opgevangen in de Praktijkschool en het Martinus College met als doel oriëntatie op regulier onderwijs met behulp van extra begeleiding. Het onderwijs verwacht dat 12 leerlingen daadwerkelijk kunnen uitstromen naar regulier onderwijs en 2 leerlingen alsnog naar het VSO gaan. In 2018 is een werkgroep Thuis Nabij Oost gestart om een plan te maken om de VMBO-leerlingen zoveel mogelijk nabij het reguliere voortgezet onderwijs in de SED gemeenten op te vangen. Voor 13 havo-vwo leerlingen met problemen in het autismespectrum is in 2018 gestart met de special class op het Copernicus. In het basisonderwijs is voor leerlingen met problemen door begaafdheid de plusklas gestart in Venhuizen. |
Koploper in de school In elke school voor voortgezet onderwijs is, dankzij het tussen de gemeenten en het samenwerkingsverband gesloten convenant zorgondersteuning, een schoolmaatschappelijk werker aangesteld die probeert zorgen en problemen in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken. | Koploper in de school Geen relevante cijfers bekend. Subsidievaststelling moet nog plaatsvinden. |
Huisvesting kindvoorzieningen Er is een start gemaakt met het opstellen van een Integraal huisvestingsplan (IHP). In het IHP geven we een antwoord op de vraag hoe een Integraal Kindcentrum (IKC) in de gemeente eruit moet komen te zien en schetsen we de kaders voor de invulling per kern. | Huisvesting kindvoorzieningen Er is een aanvraag voor nieuwbouw ingediend voor een IKC/MFA in de dorpskern Westwoud. |
Stichting Leergeld Aanvullend op de (kind)voorzieningen van de bijzondere bijstand subsidieert de gemeente Drechterland Stichting Leergeld. Stichting Leergeld bereikt kinderen en gezinnen die de gemeente wettelijk gezien niet mag ondersteunen via de Participatiewet. Hierbij kan gedacht worden aan gezinnen met schulden en/of ondernemers met een minimaal besteedbaar inkomen. Aan alle kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar is hierdoor een kans geboden om te kunnen deelnemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten. | Stichting Leergeld In 2018 heeft Stichting Leergeld in Drechterland 26 gezinnen geholpen waarbij 41 kinderen betrokken waren. |
Inwoners met een laaginkomen kunnen meedoen aan de samenleving |
Inwoners die het op eigen kracht financieel gezien (nog) niet redden ondersteunen door middel van voorzieningen | Inkomensregelingen en participatie Gemeentelijk minimabeleid Het gemeentelijk minimabeleid is erop gericht mensen met een laag inkomen helpen rond te komen. Het beleid bevat voorzieningen voor onvoorziene noodzakelijke kosten. Communicatiecampagne minimaregelingen Inwoners zijn in het derde kwartaal van 2018 actief geïnformeerd over inkomensvoorzieningen door middel van de Geldkrant. De Geldkrant is een samenwerking tussen de gemeente en het NIBUD. Deze is huis-aan-huis verspreid. Verder is de Geldkrant verkrijgbaar op veelbezochte plekken zoals gemeentehuis, bank en bibliotheek. | Inkomensregelingen en participatie Gemeentelijk minimabeleid In 2018 zijn 554 aanvragen bijzondere bijstand behandeld. Inwoners zijn ondersteund met, onder meer, een bijdrage aan de collectieve aanvullende ziektekosten verzekering, een tegemoetkoming in schoolkosten en voor deelname van kinderen aan sociale, educatieve en culturele activiteiten via het Kindpakket. Communicatiecampagne minimaregelingen De bekendheid van de aanwezige minimaregelingen is vergroot onder inwoners met een laag inkomen. Het aantal aanvragen bijzondere bijstand is sinds de verspreiding van de Geldkrant met bijna 50% gestegen, inclusief eenmalige aanvragen voor de fashioncheque. |
Schuldhulpverlening Aanbesteding In het tweede kwartaal van 2018 is de curatieve schuldhulpverlening opnieuw aanbesteed vanwege het eindigen van de aanbestedingsperiode. De Kredietbank Nederland is de gecontracteerde partner geworden na een onafhankelijke Europese aanbesteding. De Kredietbank was de vorige aanbestedingsperiode ook de gegunde partij. Lokale schuldhulpverlening In de programmabegroting 2018 is de noodzaak vastgesteld om de regie in eigen hand te nemen met betrekking tot schuldhulpverlening. Deze koers heeft in 2018 geresulteerd in het Uitvoeringsplan lokale schuldhulpverlening die de gemeenteraad in februari 2018 heeft vastgesteld. Iedereen meldt zich bij de gemeente voor ondersteuning bij schulden of financiële problemen. Iedereen die zich meldt, krijgt een persoonlijk gesprek om de hulpvraag in kaart te brengen. Als de problemen met informatie, advies en/of budgetcoaching is op te lossen, wordt de ondersteuning geboden door de gemeentelijke schuldhulpverleners. Als de problemen zo groot zijn dat schulden opgelost moeten worden met bemiddeling, sanering of budgetbeheer wordt de Kredietbank ingezet. De inwoners die worden doorverwezen naar de Kredietbank blijven in beeld bij de gemeente. Spreekuren schuldhulpverlening Er is gestart met spreekuren voor alle inwoners overdag en in de avond om de drempel tot schuldhulpverlening te verlagen. | Schuldhulpverlening Aanbesteding De Kredietbank is in 2018 11 schuldregelingen gestart waarvan er 10 positief beëindigd zijn. Dit is een percentage van 91%. Lokale schuldhulpverlening Tussen augustus en december 2018 zijn 18 inwoners aangemeld voor hulp bij schulden in Drechterland. Dit is 26% van de totale aanmeldingen in de 3 gemeenten (Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland). |
| Armoedebestrijding Klijnsma-gelden In 2018 is, via de armoedegelden van toenmalig Staatssecretaris Klijnsma, een samenhangend pakket van drie maatregelen aangeboden. Deze maatregelen waren gericht op activering, voorlichting en participatie. Er is een Geldkrant uitgegeven, de gemeente heeft zich aangesloten bij de website kindpakket.nl en er is een kledingcheque beschikbaar gesteld voor kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. Ook hebben we de keten van maatschappelijke partners die werken met kinderen versterkt, zodat signalen sneller en effectiever worden opgepakt. Netwerkbijeenkomst kinderen en armoede Drechterland Voor de lancering van de voorziening vanuit de Klijnsma-gelden is een bijeenkomst georganiseerd voor alle maatschappelijke partners in Drechterland die met kinderen en armoede te maken hebben. Het doel hiervan was om het netwerk te versterken en om bekendheid te geven aan de voorzieningen. Scholen, Vluchtelingenwerk, bewindvoerders en consultatie- bureaus hebben bijgedragen aan een sluitend netwerk van professionals onder inwoners. Verder heeft het bijgedragen aan het leren kennen van de mogelijkheden die verschillende partners te bieden hebben. | Armoedebestrijding Klijnsma-gelden We hebben in Drechterland 150 kinderen voorzien van een fashioncheque ter waarde van € 200,-. Netwerkbijeenkomst kinderen en armoede Drechterland Scholen, vluchtelingenwerk, bewindvoerders en consultatiebureaus hebben meegewerkt aan de bekendheid onder inwoners. Verder heeft het bijgedragen aan het leren kennen van de mogelijkheden die verschillende partners te bieden hebben. Zo hebben we bijgedragen aan een sluitend netwerk van professionals. 37 afgevaardigden van 23 organisaties hebben de bijeenkomst bijgewoond. |